MENU
Picture 47

Klasyka designu – dzieła Charlesa i Ray Eamesów

Starck_04

Artysta, który nienawidził nauczycieli

500e59627542e0385f2957bb503bbd47

6 czerwca 2016 Comments (0) Views: 676 Ikony designu

Fotel Tulip – wyraz sprzeciwu wobec niechlujstwa

„Od dawna drażniła mnie różnorodność nóżek w amerykańskich jadalniach, którą odbierałem jako rodzaj niechlujstwa” – tak twierdził Eero Saarinen, dlatego obiecując wyeliminowanie nieporządku w projektowaniu typowych krzeseł o czterech nogach, zaprojektował krzesło Tulip, które stało się zarówno jednym z najbardziej rozpoznawalnych krzeseł XX wieku, jak i obiecującym projektem samego Eero Saarinena.

Wszechstronny Eero

Ten światowej sławy architekt i artysta zajmował się projektowaniem z różnych materiałów. Studiował rzeźbę w Paryżu i architekturę w Yale. Był przyjacielem oraz współpracownikiem Charlesa Eamesa, z którym zrealizował kilka projektów. Do najbardziej interesujących należą formowane ze sklejki krzesła stworzone do konkursu Organic Design z 1940 roku. Nie mniej interesujący jest projekt portu lotniczego Waszyngton-Dulles, Łuk Wjazdowy w Saint Louis czy budynki CBC i Terminalu na terenie portu lotniczego w Nowym Jorku.

Skąd się wziął fotel Tulip?

Fotel Tulip stworzony został dla Knoll Associates i wypuszczony na rynek w 1956 roku. Swoją nazwę wziął od charakterystycznego kształtu przypominającego kwiat tulipana. Powstał w serii wraz ze stołem i stołkiem – wszystkie wyposażone w jedną nóżkę wyróżniającą się na tle tradycyjnych projektów mebli. Krzesło to zaprojektowane zostało przez Saarinena w dwóch kolorach, czarnym i białym, chociaż większą popularnością cieszy się wśród użytkowników tego wyjątkowego fotela kolor biały.

Projektowanie czy rzeźbienie?

Saarinen projektując to wspaniałe i wygodne krzesło, próbował połączyć zamierzoną przez siebie formę, pozbywając się jego czterech nóżek. Opierając się na swoim wcześniejszym kształceniu jako rzeźbiarz, modelował je w glinie w skali 1:2 i poddawał nieustannym modyfikacjom, dopóki forma nie przybrała dla niego zadowalającego go kształtu. Starał się – bazując na logice i praktyce modelowania – osiągnąć możliwie jak najciekawszą i  jednocześnie estetyczną formę. Jak twierdził, polegając na takich wartościach, wybór ostatecznego wyglądu krzesła był już tylko wyborem artysty-rzeźbiarza.

Tulip – testowany na rodzinie

Gotowy projekt krzesła wspierany był przez Dona Petitta z Knoll’s Design Development Group. Ten wraz z zespołem badawczym pracował nad pojawiającymi się w trakcie produkcji problemami. Gotowy już produkt fotela został wypuszczony do testów najpierw na przyjaciołach czy rodzinach zajmujących się nim osób. Sam Saarinen umieścił go w jadalni i w salonie, testując go we własnym domu.

Fotel Tulip podbił serca nie tylko architektów, lecz także innych użytkowników pięknych i wysmakowanych mebli.

Źródło zdjęć: Pinterest:

95469315e6151869ef762301fc97b6b0

500e59627542e0385f2957bb503bbd47